Κανονισμός λειτουργίας μηχανισμού διαχείρισης παραπόνων και ενστάσεων φοιτητ(ρι)ών
1. Συγκρότηση και ρόλος της Επιτροπής Διαχείρισης Παραπόνων
Σύμφωνα με το άρθρο 82, παράγραφος 4, του Ν. 4957/2022, «ο Διευθυντής του ΠΜΣ α) προεδρεύει της Σ.Ε., καθώς και της Επιτροπής Προγράμματος Σπουδών, … β) εισηγείται τα θέματα που αφορούν στην οργάνωση και λειτουργία του Π.Μ.Σ. προς τη Συνέλευση του Τμήματος, σε περίπτωση μονοτμηματικού Π.Μ.Σ., γ) εισηγείται προς τη Σ.Ε. και τα λοιπά όργανα του Π.Μ.Σ. και του Α.Ε.Ι. θέματα σχετικά με την αποτελεσματική λειτουργία του Π.Μ.Σ., δ) είναι Επιστημονικός Υπεύθυνος του προγράμματος σύμφωνα με το άρθρο 234 και ασκεί τις αντίστοιχες αρμοδιότητες, ε) παρακολουθεί την υλοποίηση των αποφάσεων των οργάνων του Π.Μ.Σ. και του Εσωτερικού Κανονισμού μεταπτυχιακών και διδακτορικών προγραμμάτων σπουδών, καθώς και την παρακολούθηση εκτέλεσης του προϋπολογισμού του Π.Μ.Σ., στ) ασκεί οποιαδήποτε άλλη αρμοδιότητα, η οποία ορίζεται στην απόφαση ίδρυσης του Π.Μ.Σ.». Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που περιγράφονται ανωτέρω, ο/η Διευθυντής/τρια του ΠΜΣ εισηγείται στη Συντονιστική Επιτροπή του ΠΜΣ τη συγκρότηση τριμελούς «Επιτροπής Διαχείρισης Παραπόνων και Ενστάσεων» (ΕΔΠΕ), με στόχο την εξυπηρέτηση της εύρυθμης λειτουργίας του. Η συγκρότηση της ΕΔΠΕ επικυρώνεται από τη Γενική Συνέλευση του Τμήματος, η λειτουργία της οποίας διέπεται από τον παρόντα κανονισμό.
Η ΕΔΠΕ αποτελείται από τον/την Διευθυντή/τρια του ΠΜΣ ως Πρόεδρό της και δύο ακόμη μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής. Τα μέλη της ΕΔΠΕ έχουν ετήσια θητεία, η οποία μπορεί να ανανεώνεται. Η ΕΔΠΕ δέχεται παράπονα και ενστάσεις φοιτητών/τριών του ΠΜΣ. Τα παράπονα και οι ενστάσεις θα πρέπει να αφορούν τις παρεχόμενες από το ΠΜΣ εκπαιδευτικές και διοικητικές υπηρεσίες. Θέματα που αφορούν το αμιγώς ακαδημαϊκό έργο των διδασκόντων δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της Επιτροπής.
Τα μέλη της ΕΔΠΕ δεσμεύονται να ακολουθούν την πολιτική προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα του ΕΚΠΑ που είναι αναρτημένη στο: https://www.uoa.gr/to_panepistimio/prostasia_prosopikon_dedomenon/.
Η ΕΔΠΕ μεριμνά για τη διασφάλιση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων των παραπονούμενων, ενώ παράλληλα διατηρεί για ένα χρόνο το περιεχόμενο των παραπόνων και ενστάσεων ώστε να είναι διαθέσιμα για τυχόν διορθωτικές παρεμβάσεις εκ μέρους των αρμοδίων οργάνων.
Η ΕΔΠΕ αποφασίζει οριστικά και αμετακλήτως για το κάθε ζήτημα που της παρουσιάζεται. Εάν το κρίνει σκόπιμο μπορεί να παραπέμψει κάποιο ζήτημα στη Συντονιστική Επιτροπή του ΠΜΣ, στη Γενική Συνέλευση του Τμήματος ή στην Επιτροπή Δεοντολογίας του ΕΚΠΑ ή ακόμη και στις αρμόδιες Αρχές, εφόσον η φύση της καταγγελίας το επιβάλλει.
2. Διαδικασία διαχείρισης παραπόνων και ενστάσεων φοιτητών/τριών
Η διαδικασία που ακολουθείται αναφορικά με τη διαχείριση των παραπόνων και των ενστάσεων περιγράφεται ακολούθως:
Βήμα 1ο: Διατύπωση παραπόνου ή ένστασης
Οι φοιτητές/τριες που επιθυμούν να καταθέσουν επωνύμως κάποιο παράπονο ή κάποια ένσταση οφείλουν να συμπληρώσουν το Έντυπο Υποβολής Παραπόνων, το οποίο βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα του ΠΜΣ και να το αποστείλουν υπόψη της Επιτροπής Διαχείρισης Παραπόνων και Ενστάσεων στο email της Γραμματείας του ΠΜΣ (pmsteapi@gmail.com), η οποία το κοινοποιεί στον/στην Πρόεδρο της Επιτροπής.
Βήμα 2ο: Εξέταση του Παραπόνου ή Ένστασης και Λήψη Απόφασης
Η ΕΔΠΕ συνεδριάζει όποτε υποβάλλονται παράπονα ή ενστάσεις και το αργότερο ένα μήνα μετά την παραλαβή τους από τη Γραμματεία. Έντυπα Υποβολής Παραπόνων, στα οποία δεν έχουν συμπληρωθεί όλα τα απαραίτητα πεδία, δεν θα εξετάζονται. Η Επιτροπή δεν λαμβάνει υπόψη και δεν αποστέλλει απάντηση σε μηνύματα με υβριστικό περιεχόμενο, καθώς και σε μηνύματα τα οποία περιέχουν ανεπαρκή ή μη αληθή στοιχεία επικοινωνίας. Εάν κρίνεται σκόπιμο, υπάρχει η δυνατότητα κάποιο ζήτημα να συζητηθεί στη Γενική Συνέλευση του Τμήματος ή να παραπεμφθεί στην Επιτροπή Δεοντολογίας του ΕΚΠΑ ή ακόμη και στις αρμόδιες Αρχές, εφόσον η φύση της καταγγελίας το επιβάλλει. Η Επιτροπή έχει την δυνατότητα να συγκαλέσει τους/τις παραπονούμενους/ες φοιτητές/τριες σε κατ΄ ιδίαν ακρόαση. Η απόφαση της Επιτροπής είναι οριστική και αμετάκλητη, χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα περαιτέρω ένστασης.
Βήμα 3ο: Ενημέρωση Παραπονούμενου για διαχείριση ζητήματος και λήψη απόφαση
Ο/Η Πρόεδρος της ΕΔΠΕ απαντά γραπτώς ή προφορικώς στον/ην εκάστοτε παραπονούμενο/η μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα.
Το χρονικό διάστημα απόκρισης ενδέχεται να διαφέρει ανάλογα με το είδος του κάθε παραπόνου ή ένστασης και των ενεργειών που απαιτούνται να γίνουν για την αντιμετώπισή του. Η ενημέρωση αφορά τις ενέργειες που έχουν πραγματοποιηθεί για τον χειρισμό του ζητήματος, καθώς και για τυχόν αποφάσεις που έχουν ληφθεί.