Απόψεις εκπαιδευτικών και στελεχών εκπαίδευσης για την εκπαίδευση και την ένταξη των προσφύγων στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
Τα τελευταία χρόνια, η μεγάλη εισροή των προσφύγων στην Ευρώπη έφερε τις χώρες υποδοχής μπροστά στην πρόκληση διαχείρισης και κάλυψης των αναγκών των ανθρώπων αυτών. Την ίδια στιγμή, με περισσότερο από το μισό του αριθμού των προσφύγων να είναι σε σχολική και προσχολική ηλικία, προέκυψε η ανάγκη σχεδιασμού εκπαιδευτικής πολιτικής για το μαθητικό προσφυγικό πληθυσμό. Η Ελλάδα σε συνθήκες χρονικής πίεσης επιχείρησε να προσαρμόσει το εκπαιδευτικό της σύστημα με τρόπο που να διευκολύνει την ομαλή ένταξη των προσφύγων μαθητών. Στο πλαίσιο αυτό λειτουργούν Δομές Υποδοχής Εκπαίδευσης για τους Πρόσφυγες (ΔΥΕΠ). Η έρευνα αυτή διερευνά τις απόψεις των στελεχών εκπαίδευσης και εκπαιδευτικών μαθητών από σχολεία που λειτούργησαν ως Δομές Υποδοχής Εκπαίδευσης για τους Πρόσφυγες (ΔΥΕΠ). Πιο συγκεκριμένα, η παρούσα έρευνα έχει ως στόχο να αναδείξει τις απόψεις στελεχών εκπαίδευσης και εκπαιδευτικών σχετικά με τη παρουσία των προσφύγων μαθητών, την ένταξη καθώς και την μετάβασή τους από τις Δομές Υποδοχής Προσφύγων (ΔΥΕΠ) στο κανονικό σχολικό πρόγραμμα. Από τα ευρήματα της έρευνας προέκυψε ότι η σχολική κοινότητα υποδέχτηκε θετικά τους πρόσφυγες μαθητές. Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι βασική προτεραιότητα για τους εκπαιδευτικούς και τα στελέχη εκπαίδευσης συνιστά η ένταξη των προσφύγων μαθητών σε μια σχολική κοινότητα. Οι προκλήσεις της ένταξης αυτής εντοπίζονται στη δυσκολία επικοινωνίας και στην αβεβαιότητα της παραμονής τους. Γενικά, η λειτουργία των ΔΥΕΠ την περασμένη σχολική χρονιά, συνέβαλε σε ένα βαθμό στην ομαλή μετάβαση και ένταξη τους στο πρωινό σχολείο. Από την επεξεργασία των δεδομένων προέκυψε ότι οι γονείς των προσφύγων έχουν περιορισμένη αλληλεπίδραση με τη σχολική κοινότητα και ιδιαίτερα περιορισμένη επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς. Από την άλλη πλευρά, οι αντιδράσεις που εκφράστηκαν σε διάφορα σχολεία την περασμένη σχολική χρονιά από Έλληνες γονείς σε σχέση με τη φοίτηση των προσφύγων έχουν πλέον καμφθεί. Οι εκπαιδευτικοί και τα στελέχη εκπαίδευσης προσπαθούν να ξεπεράσουν τις ελλείψεις και να εφαρμόζουν αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στην εκπαιδευτική τους προσέγγιση.