Κουλτούρες υπό διαμόρφωση. Οπτικές και πρακτικές εκπαιδευτικών μουσικής σε ένα Μουσικό Σχολείο της Αττικής
Η παρούσα διπλωματική εργασία ερευνά τις οπτικές και τις πρακτικές εκπαιδευτικών μουσικής σε ένα Μουσικό Σχολείο της Αττικής, σχετικά με τη διαμόρφωση κουλτούρων των ίδιων και των μαθητών/τριών τους. Συγκεκριμένα, έχοντας ως θεωρητικό υπόβαθρο τις έννοιες του κοινωνιολόγου Pierre Bourdieu, εξετάζεται το πώς έχει διαμορφωθεί το μουσικό habitus των εκπαιδευτικών και το πώς αυτό επηρεάζει και επηρεάζεται από την εκπαιδευτική διαδικασία. Επίσης, ερευνάται αν αναπαράγονται κοινωνικές νόρμες μέσω της ανάδειξης της Δυτικής κλασικής μουσικής ως «νόμιμου γούστου» ή αν υπάρχει ευελιξία και ενσωμάτωση των κουλτούρων των μαθητών/τριών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Παρατηρήθηκε ότι η διαμόρφωση του μουσικού habitus των εκπαιδευτικών ποίκιλλε ανάλογα με το οικονομικό και το πολιτισμικό κεφάλαιο του οικογενειακού τους περιβάλλοντος και ότι το πολιτισμικό τους κεφάλαιο επηρέαζε άμεσα και έμμεσα την εκπαιδευτική διαδικασία. Ακόμη, κατέστη εμφανές πως ο συνδυασμός τυπικών και άτυπων πρακτικών διδασκαλίας οδηγεί στη διαμόρφωση κουλτούρων των μαθητών/τριών. Η αναγνώριση και η αξιοποίηση του πολιτισμικού κεφαλαίου των μαθητών/τριών γίνεται υπό προϋποθέσεις ενώ προάγεται ο στόχος της διεύρυνσης των γνώσεων, των εμπειριών και των μουσικών προτιμήσεων με απώτερο σκοπό την καλλιέργεια αισθητικής διάθεσης.