Διδάσκοντας Μουσική στο Δημοτικό Σχολείο: H ˝Αντιστικτική˝ Δράση των Εκπαιδευτικών Μουσικής Αγωγής.
Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως αντικείμενο μελέτης τις αντιλήψεις, στάσεις και πρακτικές των εκπαιδευτικών μουσικής που διδάσκουν το μάθημα της Μουσικής Αγωγής στο δημοτικό σχολείο, μέσα από μία κοινωνιολογική οπτική που αξιοποιεί τις θεωρητικές έννοιες του Pierre Bourdieu. Ειδικότερα, μελετώνται η διαμόρφωση της μουσικής έξης (habitus) και του πολιτισμικού κεφαλαίου των εκπαιδευτικών και η επίδραση αυτών στη δόμηση της αντίληψης του εκπαιδευτικού τους ρόλου και στη συγκρότηση των διδακτικών τους πρακτικών. Επιπρόσθετα, εξετάζεται ο τρόπος που οι μουσικές κουλτούρες των εκπαιδευτικών διαμορφώνουν τις οπτικές και στάσεις τους προς αυτές των μαθητών τους, οι αντιλήψεις τους για την επιρροή τους στο μάθημα και τέλος η δεκτικότητά τους αναφορικά με την ένταξη των μουσικών προτιμήσεων των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Διαπιστώθηκε πως η μουσική έξη των εκπαιδευτικών διαμορφώθηκε μέσα από πολύπλευρες διαδικασίες μουσικής κοινωνικοποίησης εντός του οικογενειακού πλαισίου, ενώ το πολιτισμικό τους κεφάλαιο ενσωμάτωσε ετερόκλητες επιρροές από τα μαθησιακά περιβάλλοντα και πεδία στα οποία μετείχαν. Η μουσική έξη και το πολιτισμικό τους κεφάλαιο επηρεάζουν με ρητούς και άρρητους τρόπους τα περιεχόμενα και τη διδακτική του μαθήματος, συμβάλλοντας στη συγκρότηση διαφοροποιημένων εκπαιδευτικών πρακτικών, οι οποίες όμως δεν φαίνεται να διαρρηγνύουν την ισορροπία τους με το θεσμικό πλαίσιο διδασκαλίας. Οι διαφορετικές εκφάνσεις της μουσικής κουλτούρας των μαθητών είτε απορρίπτονται, είτε εντάσσονται επιλεκτικά και υπό όρους στην εκπαιδευτική διαδικασία.