Ταυτότητες νέων σχολικής ηλικίας και μορφές κοινωνικής συμμετοχής: μελετώντας το παράδειγμα τριών σχολικών καλλιτεχνικών ομάδων
Η συγκεκριμένη ποιοτική μελέτη, η οποία διεξήχθη στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού προγράμματος «Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα», εμβαθύνει στις ταυτότητες των νέων σχολικής ηλικίας και στις μορφές κοινωνικής συμμετοχής τους, μέσα από το παράδειγμα της συμμετοχής σε σχολικές καλλιτεχνικές ομάδες. Εστιάζοντας σε τρεις τέτοιες ομάδες που εμπλέκουν νέους/ες 15-18 ετών σε καλλιτεχνικές και πολιτιστικές δραστηριότητες (κινηματογράφος και μουσική), η έρευνα στοχεύει να διερευνήσει τα κοινωνικά νοήματα που εμπεριέχει η συμμετοχή των νέων και κατά πόσον αυτή μεταφράζεται σε κοινωνική δράση. Αξιοποιώντας τη μεθοδολογία της παρατήρησης και των ομάδων εστίασης με τα νεαρά άτομα, η μελέτη αναδεικνύει τη σημασία της τέχνης και της δημιουργικότητας ως μέσων που παρέχουν στους/τις νέους/ες ευκαιρίες να εκφράσουν τις οπτικές τους σε κοινωνικά ζητήματα και να παρέμβουν με στόχο τις αλλαγές σε κοινωνικό επίπεδο, εκφράζοντας παράλληλα τις διεκδικήσεις τους. Τα ευρήματα υπογραμμίζουν τη σημασία των σχολικών καλλιτεχνικών ομάδων ως κοινωνικών χώρων, σκιαγραφούν τις νεανικές ταυτότητες και αναζητούν τις διαθέσιμες μορφές νεανικής συμμετοχής. Τελικά, αυτή η έρευνα φωτίζει τη συμμετοχή των νέων σε σχολικές καλλιτεχνικές ομάδες ως ένα πολύπλευρο ζήτημα που συμβάλλει στις διεργασίες διαμόρφωσης ταυτότητας και καλλιεργεί την αίσθηση του ανήκειν, την ανάπτυξη δράσεων και τη διαμόρφωση διεκδικήσεων. Οι επιπτώσεις αυτών των εμπειριών εκτείνονται πολύ πέρα από το σχολείο, υπογραμμίζοντας τον κεντρικό ρόλο των τεχνών στη διαμόρφωση κοινωνικά συνειδητών και ενεργών πολιτών.