Η γλώσσα στη Γλώσσα: γλωσσικές ιδεολογίες στα αναλυτικά προγράμματα (2011 και 2021) του Γυμνασίου και η εφαρμογή τους στα διδακτικά εγχειρίδια.
Στόχος της παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει τις γλωσσικές ιδεολογίες στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών του 2011 και του 2021 του μαθήματος της νεοελληνικής γλώσσας για το γυμνάσιο και τη διδακτική τους εφαρμογή στα εγχειρίδια της τρίτης τάξης του γυμνασίου. Οι μέθοδοι της ανάλυσης περιεχομένου και της κριτικής ανάλυσης λόγου χρησιμοποιήθηκαν συνδυαστικά προκειμένου να μελετηθούν οι γλωσσικές ιδεολογίες για την πρότυπη γλώσσα και τη γλωσσική ορθότητα, τον γλωσσικό πλουραλισμό και τη σχέση νέας και αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Από την ανάλυση των δεδομένων των δύο αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών φανερώθηκε ο κεντρικός ρόλος της πρότυπης γλώσσας στη γλωσσική διδασκαλία και η άμεση σύνδεσή της με τη γλωσσική ορθότητα, η απουσία άλλων γλωσσών/γλωσσικών ποικιλιών και η άντληση κύρους για τη νέα ελληνική γλώσσα από την αρχαία ελληνική γλώσσα σε μια σχέση συνέχειας. Επίσης, η μελέτη των διδακτικών εγχειριδίων πρόβαλε την κυριαρχία της τυποποιημένης, ορθής, ρυθμισμένης μορφής της νεοελληνικής γλώσσας στη διδασκαλία και ανέδειξε γλωσσικές ιδεολογίες σχετιζόμενες με τη διαφύλαξη της ορθότητας και της ανωτερότητας της πρότυπης νεοελληνικής γλώσσας.