Απόψεις μαθητών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το μάθημα των αρχαίων ελληνικών
Η παρούσα εργασία διερευνά τις απόψεις μαθητών- τριών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τη χρησιμότητα της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών ως υποχρεωτικού μαθήματος για όλους- ες τους μαθητές- τριες. Οι ιδεολογίες για το περιεχόμενο των Αναλυτικών Προγραμμάτων είναι πάντα φορτισμένες πολιτικά. Προγενέστερες έρευνες ειδικότερα για τη χρησιμότητα των αρχαίων έχουν μελετήσει κυρίως τις απόψεις των εκπαιδευτικών και έχουν αναδείξει τις θετικές τους στάσεις ως προς τη χρησιμότητα των αρχαίων. Η έρευνα με μαθητές- τριες είναι πολύ περιορισμένη και έχει αναδείξει ότι οι περισσότεροι από αυτούς έχουν αρνητική στάση για το συγκεκριμένο μάθημα. Η εργασία υποθέτει ότι οι απόψεις των μαθητών- τριών για το μάθημα των αρχαίων ελληνικών θεμελιώνονται πάνω σε ιδεολογίες τους για την ελληνική γλώσσα, αλλά και στις εμπειρίες που έχουν με τη διδασκαλία του μαθήματος. Θέτει λοιπόν σχετικά ερωτήματα σε ημιδομημένες συνεντεύξεις σε οχτώ μαθητές- τριες των Α’ και Β’ τάξεων Γενικού Λυκείου. Από τα ευρήματα προκύπτει ότι οι απόψεις των μαθητών μοιράζονται όσον αφορά τη χρησιμότητα των αρχαίων, καθώς ακόμα και κάποιοι από αυτούς που εκφράστηκαν αρχικά αρνητικά, στην πορεία ανέφεραν τη χρησιμότητα των αρχαίων για συγκεκριμένους όμως πληθυσμούς μαθητών και μέσα από διαφορετικούς τρόπους διδασκαλίας. Όσοι- ες υποστηρίζουν την υποχρεωτική διδασκαλία κρίνουν ότι προσφέρει γλωσσική και πνευματική καλλιέργεια, καθώς και ενισχύσει της εθνικής ταυτότητας. Όσον αφορά τις αντιλήψεις τους για την ελληνική γλώσσα, οι μαθητές- τριες υιοθετούν πιο συστηματικά ιδεολογικές πλάνες για την ελληνική γλώσσα απ’ ότι για τη χρησιμότητα των αρχαίων ελληνικών. Υποστηρίζουν ειδικότερα ότι η ελληνική διαθέτει ιδιαίτερη αξία έναντι άλλων γλωσσών, ότι έχει υποστεί φθορά ιστορικά, αλλά διακρίνουν περισσότερο τη διαφορά αρχαίας και νέας ελληνικής γλώσσας συγκριτικά με τους εκπαιδευτικούς. Όσον αφορά τις εμπειρίες με τη διδασκαλία των αρχαίων, προκύπτει ότι είναι αρκετά αρνητικές. Το γεγονός ότι οι ιδεολογικές πλάνες για τη γλώσσα είναι πιο συστηματικές απ’ ότι για τη χρησιμότητα των αρχαίων ως υποχρεωτικό μάθημα σε συνδυασμό με τις αρνητικές κυρίως εμπειρίες που έχουν από τη διδασκαλία του συγκεκριμένου μαθήματος μας οδηγεί να συμπεράνουμε ότι οι απόψεις των μαθητών- τριων για τα αρχαία επηρεάζονται κατά κύριο λόγο από τις αρνητικές τους εμπειρίες.