Η αναπαράσταση του παιδιού πρόσφυγα ως φορέα του δικαιώματος στην εκπαίδευση στον ημερήσιο τύπο
Σκοπός της παρούσας εργασίας αποτελεί η μελέτη της αναπαράστασης των παιδιών προσφύγων ως φορέων του δικαιώματος στην εκπαίδευση στον ημερήσιο τύπο. Συγκεκριμένα, εξετάζονται άρθρα της εφημερίδας Καθημερινή την περίοδο του Σεπτεμβρίου 2016, λίγο πριν τα παιδιά αρχίσουν να φοιτούν στα σχολεία, έως και τον Ιανουάριο του 2017, όπου η Χρυσή Αυγή παρεμβαίνει βίαια στο Δημοτικό Σχολείο Νέου Ικονίου στο Πέραμα. Η διερεύνηση του υλικού γίνεται στο πλαίσιο θεωριών που αναφέρονται στην πολιτική αποκλεισμού των μεταναστών στα όρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που μέλος της αποτελεί η Ελλάδα, στον ρατσισμό απέναντι στους μετανάστες στην ελληνική κοινωνία, στην εξουσία των μέσων ενημέρωσης να δημιουργούν αναπαραστάσεις και στο λόγο τους σχετικά με τους μετανάστες και τα παιδιά και τέλος, στο δικαίωμα στην εκπαίδευση, με στόχο να αναδειχθούν οι αντικρουόμενοι λόγοι που προκύπτουν στην εξέταση του ζητήματος. Η μεθοδολογία που ακολουθείται είναι η ποιοτική ανάλυση περιεχομένου και οι κατηγορίες που προκύπτουν είναι η αναπαράσταση των παιδιών ως απειλή, ως φορέων του δικαιώματος στην εκπαίδευση κι ως αθώων θυμάτων. Συνοπτικά, συμπεραίνεται ότι ο λόγος της εφημερίδας εμφανίζεται αντιφατικός, καθώς σε γενικές γραμμές τα παιδιά πρόσφυγες αναπαριστώνται θετικά, αλλά εντοπίζεται ένας υπόρρητος ρατσιστικός λόγος.