Η επαγγελματική ταυτότητα των δασκάλων του δημοτικού σχολείου
Η παρούσα εργασία σκοπό έχει να αναδείξει τους παράγοντες που διαμορφώνουν και επηρεάζουν την επαγγελματική ταυτότητα και τον επαγγελματισμό του εκπαιδευτικού της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Για την διεξαγωγή της έρευνας πραγματοποιήθηκαν οχτώ ημι-δομημένες συνεντεύξεις με δασκάλους δημόσιων δημοτικών σχολείων Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Μέσα από τις συνεντεύξεις διαμορφώσαμε μία εικόνα για το πώς αντιλαμβάνονται οι ίδιοι οι δάσκαλοι τους εαυτούς τους μέσα στο επάγγελμα.
Συμπερασματικά, οι δάσκαλοι της έρευνάς μας έχουν αίσθημα ευθύνης για τον εκπαιδευτικό τους ρόλο και για το έργο που παρέχουν στη νέα γενιά. Εμφανίζουν τάσεις οι οποίες αποτελούν δείκτες επαγγελματισμού. Αναγνωρίζουν ότι: η υψηλού επιπέδου επιστημονική κατάρτιση και η διαρκής επιμόρφωση με συνέχεια και συνοχή συμβάλλουν στην ποιοτική και κοινωνική αναβάθμιση του επαγγέλματός τους, η αυτονομία στο εκπαιδευτικό τους έργο συμβάλλει στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της αίσθησης αποτελεσματικότητάς τους, η συνεργασία, τόσο με συναδέλφους όσο και με γονείς, πολλές φορές διευκολύνει το έργο τους και τους αποφορτίζει ψυχικά και συναισθηματικά, η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού τους έργου είναι απαραίτητη, στο βαθμό που έχει σαφείς παιδαγωγικούς στόχους, τους οποίους μπορούν να συνδιαμορφώνουν και με τον όρο ότι ως αποτέλεσμα της αξιολόγησης δε θα προκύψει τιμωρία, αλλά όφελος, βελτίωση και για τους ίδιους και για το λειτούργημα που ασκούν.