Η κατηγοριοποίηση γονέων και μαθητών και η σχέση σχολείου- οικογένειας στον λόγο των εκπαιδευτικών σε Δημοτικά σχολεία της Δυτικής Αττικής
Η παρούσα διπλωματική εργασία με θέμα «Η κατηγοριοποίηση γονέων και μαθητών και η σχέση σχολείου- οικογένειας στο λόγο των εκπαιδευτικών σε Δημοτικά Σχολεία της Δυτικής Αττικής» εκπονήθηκε στο πλαίσιο του ΠΜΣ «Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα» του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Η έρευνα αξιοποιώντας τη θεωρία του Πιερ Μπουρντιέ για το πολιτισμικό κεφάλαιο και τη μέθοδο της Ανάλυσης Κατηγορικής Υπαγωγής (ΑΚΥ) προσεγγίζει μέσα από ημιδομημένες συνεντεύξεις τον λόγο εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που διδάσκουν σε δημόσια Δημοτικά σχολεία της Δυτικής Αττικής. Σκοπός μας είναι να αναδείξουμε πώς παράγονται μέσα στο λόγο τους κατηγοριοποιήσεις που αφορούν τη σχέση των δασκάλων με τους γονείς και τους μαθητές. Συμπεραίνουμε πως οι κατηγοριοποιήσεις αυτές συνδέονται με προεννοήσεις των δασκάλων που σχετίζονται με τον τρόπο που προσλαμβάνουν το πολιτισμικό κεφάλαιο. Αναδεικνύονται κατηγοριοποιήσεις που αφορούν τον «ιδανικό» γονέα, τον «ιδανικό» μαθητή, την εθνικότητα, το φύλο, την πρόσληψη του πολιτισμικού κεφαλαίου, τη γονική εμπλοκή και τέλος την ίδια την Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης ως εργαλείο αναστοχασμού. Ταυτόχρονα, προτείνονται τρόποι ενίσχυσης του αναστοχασμού σχετικά με αυτές τις κατηγοριοποιήσεις.