Θεσμικές ταυτότητες και πειθαρχία στους ιστότοπους ιδιωτικών σχολείων της Αττικής
Η παρούσα μελέτη τεκμηρίων εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους παρουσιάζονται οι θεσμικές ταυτότητες τεσσάρων ιδιωτικών σχολείων μέσα από τις ιστοσελίδες τους, αλλά και τους τρόπους με τους οποίους αναδύονται ζητήματα πειθαρχίας στους αναρτημένους κανονισμούς τους. Αυτή η διερεύνηση υποστηρίζεται θεωρητικά από τη Νέα Θεσμική Κοινωνιολογία για τη μελέτη των θεσμικών ταυτοτήτων και στο έργο του Μισέλ Φουκώ, για τη διερεύνηση της πειθαρχίας. Δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν οι ιστοσελίδες και κυρίως οι αναρτημένοι κανονισμοί τεσσάρων ιδιωτικών σχολείων στην περιοχή της Αττικής. Για την ανάλυση των κανονισμών αξιοποιήθηκαν η Ποιοτική Ανάλυση Περιεχομένου ενώ η Κριτική Ανάλυση Λόγου συνέβαλε στη διερεύνηση των εννοιών της αριστείας και της καινοτομίας. Σε ό,τι αφορά τις θεσμικές ταυτότητες των σχολείων εντοπίζεται ισομορφισμός, καθώς τα σχολεία διαθέτουν κοινά σημεία (έμφαση στην ιστορία και το πλαίσιο ίδρυσης, ενυπόγραφη αποδοχή κανονισμού ως προϋπόθεση για φοίτηση, σημασία στην παράδοση και στην καινοτομία). Διαστάσεις της έννοιας της πειθαρχίας αναδύονται στις αρχές των σχολείων, στις σχέσεις οικογένειας-σχολείου και στα ζητήματα χρήσης του χώρου και του χρόνου στις σχολικές πρακτικές. Διαφοροποιήσεις ανάμεσα στα σχολεία ως προς τις θεσμικές ταυτότητες αφορούν την έμφαση στην αριστεία, σε χριστιανικές αρχές, σε φιλανθρωπικές δράσεις και την καλλιέργεια οικογενειακού κλίματος.