Κριτικός γραμματισμός και χιούμορ: Μια εφαρμογή στην Στ’ δημοτικού
Σκοποί της διπλωματικής μου εργασίας είναι:
• η διερεύνηση του γλωσσικού χιούμορ των μαθητών/τριών στο πλαίσιο της τάξης, των χρήσεων και των λειτουργιών του
• η προσέγγισή του ως γλωσσικού φαινομένου
• η πρόταση ένταξής του στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας.
Επίσης, στόχοι της έρευνάς μου είναι:
• η αποκωδικοποίηση των κοινωνικών αξιών και απόψεων που εγγράφονται στα χιουμοριστικά κείμενα που συνέλεξαν οι μαθητές/τριες
• η καλλιέργεια της κριτικής τους σκέψης σε σχέση με τα κείμενα αυτά.
Τα στάδια που ακολουθήθηκαν ήταν η συγκέντρωση γραπτών και ηλεκτρονικών δεδομένων από τους/τις μαθητές/τριες μέσα από βιβλία, περιοδικά, φυλλάδια και κυρίως ιστοσελίδες. Στη συνέχεια έγινε εντοπισμός των χιουμοριστικών ασυμβατοτήτων και επεξεργασία των λόγων για τους οποίους τα γεγονότα στα οποία αναφέρονται τα κείμενα αναπαρίστανται ως μη αναμενόμενα σε σχέση με συγκεκριμένες προσδοκίες. Ακολούθησε η διερεύνηση των στάσεων και των αξιολογήσεων που γίνονται μέσα από το χιούμορ καθώς και των κοινωνικών συμβάσεων στις οποίες στηρίζονται αυτές οι αξιολογήσεις.
Στη συνέχεια, και αξιοποιώντας το υλικό που έφεραν τα παιδιά στην τάξη, προχώρησα σε προτάσεις σχεδίων διδασκαλίας του χιούμορ με βάση την ανάλυση του φαινομένου οι οποίες στοχεύουν στη διδασκαλία του χιούμορ, στο να αντιληφθούν, δηλαδή, τα παιδιά τι είναι το χιούμορ, πού στηρίζεται και ποιες είναι οι συνέπειές του.
• η διερεύνηση του γλωσσικού χιούμορ των μαθητών/τριών στο πλαίσιο της τάξης, των χρήσεων και των λειτουργιών του
• η προσέγγισή του ως γλωσσικού φαινομένου
• η πρόταση ένταξής του στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας.
Επίσης, στόχοι της έρευνάς μου είναι:
• η αποκωδικοποίηση των κοινωνικών αξιών και απόψεων που εγγράφονται στα χιουμοριστικά κείμενα που συνέλεξαν οι μαθητές/τριες
• η καλλιέργεια της κριτικής τους σκέψης σε σχέση με τα κείμενα αυτά.
Τα στάδια που ακολουθήθηκαν ήταν η συγκέντρωση γραπτών και ηλεκτρονικών δεδομένων από τους/τις μαθητές/τριες μέσα από βιβλία, περιοδικά, φυλλάδια και κυρίως ιστοσελίδες. Στη συνέχεια έγινε εντοπισμός των χιουμοριστικών ασυμβατοτήτων και επεξεργασία των λόγων για τους οποίους τα γεγονότα στα οποία αναφέρονται τα κείμενα αναπαρίστανται ως μη αναμενόμενα σε σχέση με συγκεκριμένες προσδοκίες. Ακολούθησε η διερεύνηση των στάσεων και των αξιολογήσεων που γίνονται μέσα από το χιούμορ καθώς και των κοινωνικών συμβάσεων στις οποίες στηρίζονται αυτές οι αξιολογήσεις.
Στη συνέχεια, και αξιοποιώντας το υλικό που έφεραν τα παιδιά στην τάξη, προχώρησα σε προτάσεις σχεδίων διδασκαλίας του χιούμορ με βάση την ανάλυση του φαινομένου οι οποίες στοχεύουν στη διδασκαλία του χιούμορ, στο να αντιληφθούν, δηλαδή, τα παιδιά τι είναι το χιούμορ, πού στηρίζεται και ποιες είναι οι συνέπειές του.