Ο Παιδαγωγικός Λόγος της Έννοιας «Ιδιότητα του Πολίτη» στο Μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής του Δημοτικού Σχολείου
Η παρούσα εργασία επιχειρεί να απαντήσει στο ερώτημα: ποιος είναι ο ρόλος των πολιτικών και εκπαιδευτικών εννοιών στην εννοιολόγηση της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής; Η δομή της εργασίας είναι η ακόλουθη: Προκειμένου να διερευνηθεί η σχέση μεταξύ, από τη μια μεριά, θεωρητικών αντιλήψεων και κοινωνικών κατασκευών της έννοιας της ιδιότητας του πολίτη και, από την άλλη, της διαπραγμάτευσής της στα σχολικά εγχειρίδια και τα αποτελέσματά της, το πρώτο μέρος αναπτύσσει τη σχέση εκπαίδευσης και κοινωνικής δυναμικής, ανασκοπεί τη συζήτηση για την ιδιότητα του πολίτη στη σχετική βιβλιογραφία και αναλύει το ελληνικό κοινωνικό πλαίσιο δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο ρόλο του πολιτικού στοιχείου στη διαμόρφωση συλλογικών συμφερόντων. Έτσι, τίθενται οι βάσεις για την ανάλυση που επιχειρείται στο δεύτερο μέρος της εργασίας, το οποίο περιλαμβάνει την έκθεση της μεθόδου προσέγγισης, την ανάλυση των σχολικών εγχειριδίων και τα συμπεράσματά της. Οι θεωρητικές προκείμενες της έρευνας εκλαμβάνουν τα αποτελέσματα της εκπαιδευτικής πολιτικής ως καμβά τεχνικών διακυβέρνησης, ενώ η μεθοδολογία της αντλεί από το θεωρητικό οπλοστάσιο του Basil Bernstein και συγκεκριμένα την έννοια του Παιδαγωγικού Μηχανισμού και των κανόνων που τον διέπουν (κανόνες κατανομής, αναπλαισίωσης και αξιολόγησης).