Συνύπαρξη και αλληλεγγύη στη διδασκαλία του πρωτοβάθμιου σχολείου
Η παρούσα εργασία διατυπωμένη με τη μορφή αυτού του ερευνητικού ερωτήματος έχει τις ρίζες της στον προβληματισμό και την αναζήτηση γύρω από θέματα καλλιέργειας πολιτικής στάσης και συμπεριφοράς στα πλαίσια του εκπαιδευτικού θεσμού. Στόχος της είναι να μελετηθούν και να διερευνηθούν οι παράγοντες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη πολιτικής συνείδησης στους μελλοντικούς πολίτες, όπως αυτό διενεργείται εντός του σχολικού πλαισίου και με έμφαση στην πρώτη εκπαιδευτική βαθμίδα. Πιο συγκεκριμένα, να ερευνηθούν οι διαδικασίες καλλιέργειας πολιτικής συμπεριφοράς στους μαθητές μέσω των αλληλεπιδράσεων των παιδιών με την/τον εκπαιδευτικό, με τη βοήθεια της μεθόδου της παρατήρησης ( χωρίς συμμετοχή), εστιάζοντας ιδιαίτερα στις έννοιες ‘συνύπαρξη’ και ‘κοινωνική αλληλεγγύη’ τόσο σε θεωρητικό όσο και πρακτικό επίπεδο. Η έρευνα αυτή διεξήχθη στη διάρκεια των μαθημάτων Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, Ιστορίας και Γλώσσας σε δύο τμήματα Ε’ και ΣΤ’ τάξης του δημοτικού σχολείου. Συνοψίζοντας, η εργασία αυτή καλείται να απαντήσει στα εξής ερωτήματα:
- Μέσα από ποιες διαδικασίες – πρακτικές το σχολείο και ιδιαίτερα η πρώτη εκπαιδευτική βαθμίδα μπορεί, εάν μπορεί, να συντελέσει στη διαμόρφωση πολιτικής συμπεριφοράς,
- Ποια η θέση των εννοιών ‘συνύπαρξη’ και ‘αλληλεγγύη’ στην καλλιέργεια πολιτικής στάσης,
- Ποιος ο ρόλος των εννοιών αυτών στην ανάπτυξη παγκόσμιων (cosmopolitan) πολιτών,
- Πώς οι έννοιες ‘συνύπαρξη’ και άλληλεγγύη’ συνδέονται με άλλες όπως: ανεκτικότητα, αποδοχή, κοινωνική συνοχή, εμπιστοσύνη, κλπ.
- Υπάρχει βαθμός συσχέτισης μεταξύ των μεταβλητών ‘κοινωνική τάξη’ των μαθητών και των οικογενειών τους /των εκπαιδευτικών και ‘επίδοσής’ τους στα πολιτικά ζητήματα;