Σχολική επιτυχία και αποτυχία των μαθητών/τριών Ρομά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: Το σχολείο της Αυλίζας
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών και των γονέων για τους παράγοντες που επηρεάζουν τη φοίτηση των Ρομά μαθητών και μαθητριών στο Δημοτικό Σχολείο και καθορίζουν τη σχολική επιτυχία ή τη σχολική αποτυχία. Τα ερευνητικά δεδομένα συλλέχθηκαν με τη μέθοδο της προφορικής συνέντευξης και συγκεκριμένα με ημιδομημένες συνεντεύξεις. Οι συμμετέχοντες ήταν έξι εκπαιδευτικοί ενός δημοτικού σχολείου του Δήμου Αχαρνών και οχτώ γονείς μαθητών Ρομά που φοιτούν στο σχολείο αυτό. Για τη διεξαγωγή των αποτελεσμάτων χρησιμοποιήθηκε ποιοτική μεθοδολογία, ενώ τα δεδομένα που προέκυψαν από τις συνεντεύξεις επεξεργάστηκαν με τη θεματική ανάλυση. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως η σχολική επιτυχία ή η σχολική αποτυχία οφείλονται κυρίως σε κοινωνικούς, οικογενειακούς και οικονομικούς παράγοντες. Η οικογένεια, οι εκπαιδευτικοί, αλλά και ο θεσμικός ρατσισμός καθορίζουν τις σχολικές πορείες των μαθητών και των μαθητριών Ρομά. Η περίοδος της πανδημίας δυσχέρανε ακόμα περισσότερο την πρόσβαση τους στην εκπαίδευση.